Kära!

Hej familj och kära!
Mitt liv i costa rica flyter på. Idag var den sjunde dagen på barnhemmet Obras Del Espiritu Santo. Barnen är jätte gulliga men de flesta är väldigt bråkiga och slåss.
Jag har konstaterat att oavsett var i världen är tjejer lugnare än killar, i allmänhet. Tjejerna slåss inte lika mycket, skriker och bråkar inte som de killar. Killarna slår andra killar och drar även tjejer i håret och nyper bebisar. Jag börjar kl 0900 på morgonen, när jag kommer dit leker jag med barnen, byter blöjor (ibland). Kl 1200 äter de lunch, då ska de minsta matas. Kan också klämma in här att maten som vi får inte är de bästa. Igår åt jag ris med lite moröttsbitar till lunch. Torrt och inte näringsrikt ja. Det fanns en sås till, såsen som man får när man lagar svarta bönor, usch..... jag får verkligen tvinga mig i maten.
Sedan iallafall går man och lägger alla. Bäbisarna i sängarna och de större på madrasser i ett annat rum. Där klappar man dom på ryggen tills dom somnar. Vid 1400 slutar vi, då åker vi till San José och hittar på något med de andra eller så går vi hem. Igår var vi på bio, vi såg, Gangster Squad. Blodig men bra. Jag har aldrig sett på så mycket bio som jag ser på här. Här kostar bion på onsdagar 1500 colones vilket är ungefär 20 kronor.

Igår på barnhemmet gick vi till kyrkan. Prästen sa "hjälp oss att inte umgås med prostituerade, lesbiska eller homosexuella" något i den stilen. Fint! Och där gick jag fram i ett led och fick ett svart kors i min panna, för en dagistant sa till mig att göra det. Kyrkan var inte som i Sverige och jag tror inte jag vill gå tillbaka dit, isåfall bara för att ta med barnen.


Något som jag också tycker är jobbigt är att jag inte får kaffe här. En kopp på morgonen ja, sen inget mer. Och det märks.......
På fredag är det fest på ACI, middag där sen ska alla volontärer vandra från ACI till en pub! På puben har vi hela övervåningen för oss själva och det ska bli jätte kul! På lördag är det bio igen tror jag, skype osv och på söndag ska vi till en strand som är 2 timmar bort ungefär och drömma oss bort och ta det lungt, sola och dricka en drink på stranden!!


Jag saknar er allihopa!! Hoppas Sverige är bra!! Puss Fredrika!!


Kommentarer
Postat av: Marina

Hahaha jag hade dött där inne i kyrkan!!!

2013-03-10 @ 01:13:13
URL: http://ilovepierre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0